Skip to main content

We all smile in the same language» Όλοι χαμογελάμε στην ίδια γλώσσα

We all smile in the same language» Όλοι χαμογελάμε στην ίδια γλώσσα
| Δραστηριότητες

 

Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού  Προγράμματος T4E -Erasmus+ KA3 “Teachers4Europe: setting an Agora for Democratic Culture (2018-21)” οι μαθητές του Στ2 του σχολείου μας σε συνεργασία με τους μαθητές του Ε2 του 32ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου υλοποίησαν το πρόγραμμα  

 «We all smile in the same language»- Όλοι χαμογελάμε στην ίδια γλώσσα.

Το έργο υλοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς T4E Αθανασία Ριζάκη και Ταξιάρχη Μεργιά που ανήκουν στην ομάδα της ΑΤ4Ε Ευτυχία Πλακαρού.

 

Λίγα λόγια για τη  δράση 

Η αφόρμηση για το συγκεκριμένο πρόγραμμα στο σχολείο μας  έγινε στο μάθημα των αγγλικών διαβάζοντας ένα αγγλικό ποίημα με τίτλο «Όταν γεννιέμαι είμαι μαύρος» που το έγραψε το 2006 ένας αφρικανός μαθητής.  Το ποίημα αναφερόταν στην Εξάλειψη των Φυλετικών Διακρίσεων και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο ποίημα της χρονιάς. Στη συνέχεια τα παιδιά και των δυο σχολείων, αφού έψαξαν  σε βιβλιοθήκες στο σπίτι και στο σχολείο βρήκαν βιβλία με ιστορίες  ή παραμύθια που αναφέρονταν στο θέμα που μας απασχολούσε. Ο αριθμός των βιβλίων που βρήκαν μεγάλος αλλά επιλέχθηκαν βιβλία αντιπροσωπευτικά της διαφορετικότητας ( ρατσισμός -φυλή, χρώμα , γλώσσα, θρησκεία, συνήθειες, μειονότητες,  μετανάστης/ πρόσφυγας, bullying/ εκφοβισμός, θέματα αναπηρίας).  Η κάθε παιδαγωγική ομάδα ανάμεικτα κατανεμημένες με  μαθητές και μαθήτριες από τα δυο σχολεία ( Στ2 του 27ο Δημ. Σχ. Βόλου– Ε2 του 32ο Δημ Σχ. Βόλου)  επέλεξαν με ποιο βιβλίο- θεματική ενότητα της διαφορετικότητας θέλουν να ασχοληθούν.

Χαρακτηριστικά βιβλία ήταν « Ένας ασπρόμαυρος ζωγράφος» της Νίνας Μουσιώνη ( ένα βιβλίο που αναφέρεται στη διαφορετική εμφάνιση, τις διαφορετικές κλίσεις , επιλογές και στην προσπάθεια κάποιων να τους αλλάξουν). Πραγματοποιήθηκε η ανάγνωση του βιβλίου και υλοποίηση δραστηριοτήτων όπως κατανόηση κειμένου, εύρεση στερεότυπων εκφράσεων –λέξεων που συνάντησαν στα κείμενα και αφορούσαν τη διαφορετικότητα. Μέσα από το βιβλίο αυτό  ακούσανε για κάποιους διάσημους ζωγράφους που ήταν πρότυπα και εμπνευστές  για τον Ασπρόμαυρο Φίλμους όπως ο Πικάσο, Ντα Βίντσι, Μονέ, Ελ Γκρέκο, Μιχαήλ Άγγελος. Ανακάλυψαν πολλά πράγματα για όλους αυτούς τους Ευρωπαίους ζωγράφους και έφτιαξαν αντίγραφα των πολύ γνωστών τους έργων μέσω της ζωγραφικής.

Μια άλλη ομάδα παιδιών παρουσίασε την ιστορία «Νταν Νταν Τέλης ο σοφός κουνέλης» της Βούλας Γιαγκάζογλου Παπούδα. Μια ιστορία που αναφέρεται  στο bullying, τις αναπηρίες, στη φιλία, τη διαφορετικότητα και τα παραολυμπιακά ιδεώδη. Με αφορμή αυτό το βιβλίο τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν περισσότερο  με τις αναφορές τους  στους παραολυμπιακούς αγώνες και  την προβολή του βίντεο «We are the Superhumans».

Σε επόμενο στάδιο μέσα από το βιβλίο  « Μπατλό ο Δράκος» της Γιολάντας Τσορώνη-Γεωργιάδη ανέλαβε μια άλλη ομάδα μαθητών να ανακαλύψει πτυχές της διαφορετικότητας αποκαλύπτοντας μας στάσεις αντιλήψεις , στερεότυπα των ανθρώπων ενός φτωχικού χωριού. Το βιβλίο αναφέρεται στον φόβο για το διαφορετικό, για τον ξένο που έρχεται και μένει δίπλα μας, τον μετανάστη, τον πρόσφυγα, τον ρατσισμό. Το όνομα του δράκου κίνησε την περιέργεια των μαθητών να μάθουν τι σημαίνει η λέξη Μπατλό. Βρήκανε τη σχέση του με το  Casa Batllo, ένα διάσημο Ευρωπαϊκό κτίριο στο κέντρο της Βαρκελώνης και ένα από τα αριστουργήματα του Antoni Gaudi. Δείξανε  φωτογραφίες και τους δόθηκε η ευκαιρία να εξηγήσουν για τον Antoni Gaudi, τον διάσημο Ισπανό αρχιτέκτονα και τη συμβολή του.

Με τα δυο γνωστά παραμύθια «Το ασχημόπαπο»  του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και «Το χαρούμενο λιβάδι» από το βιβλίο της Γλώσσας της Γ΄Δημοτικού τα παιδιά μίλησαν για το bullying, τον εκφοβισμό υπογραμμίζοντας τις στερεότυπες  φράσεις ή λέξεις που συνάντησαν στα κείμενα και παραλληλίζοντας τες με αυτές που δυστυχώς ακούνε στην  καθημερινή τους ζωή. Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού «Το χαρούμενο λιβάδι» θέλησαν να μάθουν και για άλλα φυτά εκτός από τις μαργαρίτες και τις παπαρούνες. Έκαναν μια μικρή έρευνα για τα δέντρα και τα φυτά που ευδοκιμούν στις ευρωπαϊκές χώρες, βρήκαν κάποια χαρακτηριστικά διαφόρων χωρών και τα ζωγράφισαν. Αναλύοντας τις παραπάνω έννοιες προσπάθησαν να προτείνουν  τρόπους εντοπισμού και αποφυγής του εκφοβισμού με συγκεκριμένα παραδείγματα. Οι μαθητές ζωγράφισαν ξανά εικόνες από τα συγκεκριμένο παραμύθια εκφράζοντας για ακόμη μια φορά τα συναισθήματα τους, τις αντιρρήσεις τους.

 Κατά την υλοποίηση του προγράμματος τα παιδιά δημιούργησαν ηλεκτρονικά παιχνίδια μέσω του προγράμματος Scratch  (‘Σπάστε τον κώδικα’)και της πλατφόρμας e-me  που χρησιμοποιούσαμε λόγω της τηλεκπαίδευσης (κρυπτόλεξα, memory game), συννεφόλεξα  με θέμα τη διαφορετικότητα. Σε όλη  τη διάρκεια του προγράμματος και μέσω των  δραστηριοτήτων επιχειρήθηκε να καλλιεργηθεί η κριτική σκέψη δίνοντας το προβάδισμα στους μαθητές να αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, να σκέφτονται πως πρέπει να λειτουργούν, να διαχειρίζονται και να επιλύουν  τα θέματα ως ενεργοί πολίτες όχι μόνο του δικού τους μικρόκοσμου αλλά να μάθουν να συμπεριφέρονται ως πολίτες του κόσμου. Γιατί το θέμα της διαφορετικότητας σχετίζεται με όλες τις πανανθρώπινες δημοκρατικές αξίες και  τα ανθρώπινα δικαιώματα που πρεσβεύει και προστατεύει η ΕΕ της οποίας αποτελούν μέλη. Έτσι η ενασχόληση των μαθητών για το τι ακριβώς κάνει η ΕΕ για αυτό το θέμα ήταν αναπόφευκτη. Έγινε  αναφορά τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διάβασαν τα άρθρα εκείνα που σχετίζονται με το θέμα του προγράμματος (άρθρα 20-21-22-26). Μέσω του web tool Thinglink οι μαθητές δημιούργησαν ένα χάρτη με τις χώρες της ΕΕ δίνοντας έτσι και πληροφορίες χρήσιμες για τις χώρες αυτές.

Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα οι μαθητές επέλεξαν μέσω του web tool Padlet να δημιουργήσουν έναν  online   τοίχο για να δημοσιοποιήσουν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματά τους, να διαμαρτυρηθούν, να παροτρύνουν κάποιους να σταματήσουν να συμπεριφέρονται άσχημα στους άλλους και να  φωνάξουν δυνατά συνθήματα  για τη διαφορετικότητα. Τον τοίχο αυτόν τον ανέβασαν στην ιστοσελίδα του σχολείου όπου καλούσαν και τους άλλους μαθητές να γράψουν κι εκείνοι την άποψη τους δημιουργώντας έτσι μια αλυσίδα προώθησης όλων των πανανθρώπινων δημοκρατικών αξιών, ιδεών.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος  οι μαθητές μπορούν να κατανοούν τη σημασία και τη σπουδαιότητα του να είσαι διαφορετικός. Κατανοούν και αξιολογούν καλύτερα τα κοινωνικά στερεότυπα που μας περιβάλλουν και μας οδηγούν σε αρνητικές σκέψεις και ενέργειες. Αλλάζουν στάσεις και συμπεριφορές απέναντι σε κοινωνικά θέματα και κατανοούν τι σημαίνει να είσαι ενεργός πολίτης του κόσμου. Αντιλαμβάνονται καλύτερα τον ρόλο τους στην κοινωνία αλλά και γενικότερα στην ΕΕ. Αρχίζουν να  εκτιμούν τις θετικές και αρνητικές παρεμβάσεις της Ελλάδας και της ΕΕ σε ευαίσθητα ζητήματα.

Αφού συλλέξαμε όλο το παραπάνω υλικό, τα δύο σχολεία συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα on line περιοδικό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο , επιλέγοντας με αυτόν τον τρόπο να μην χαθεί αυτό το υλικό, αλλά και για να γίνει έτσι η διάχυση του προγράμματος και  στους υπόλοιπους μαθητές και στους γονείς τους των 2 σχολείων.

Αν θέλετε να δείτε και εσείς τι ακριβώς κάναμε, δεν έχετε παρά να κάνετε κλικ εδώ και να δείτε το online περιοδικό που δημιουργήσαμε.